eu- PROJEKT

Zmysły

W potocznej mowie często używamy określeń: słyszę, widzę, dotykam, czuję. Jak to się dzieje, że za sprawą zmysłów – odbieramy sygnały z otoczenia? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie klasy IV biorący udział w projekcie Przyroda z eksperymentem. W trakcie zajęć uczniowie wykonali szereg prostych doświadczeń, w których to sprawdzali jak za pomocą zmysłów poznajemy świat. Na zakończenie zajęć uczniowie przygotowali „kolorowe testy” dzięki którym mogli sprawdzić jak trudne jest odbieranie sprzecznych bodźców wzrokowych.

Justyna Zatorska 


Wycieczka do eksperymentu

W ramach projektu 3.2.1. Start! uczniowie oprócz zajęć stacjonarnych uczestniczą również w wyjazdach. Nasi uczniowie z grup „Poznajemy Ziemię” zwiedzali wystawę interaktywną w Centrum Naukowym Eksperyment w Gdyni. Stanowiska dostarczyły im mnóstwo zabawy, a przy tym pozwoliły na zdobycie wiedzy.

Oprócz wystawy uczestniczyliśmy z zajęciach Komórka pod mikroskopem”, podczas których uczniowie sami przeprowadzali doświadczenia oraz rozwiązywali test wiedzy.  Wszyscy  wrócili zmęczenie, ale bardzo zadowoleni.

Katarzyna Kalkowska 


Warsztaty i wyjazdy

Uczniowie biorący udział w kolejnych  zajęciach w  ramach realizacji projektu „3.2.1. START!” z  klas III – VI Szkoły Podstawowej w Bojanie  Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę”, poszerzali swoje zdolności plastyczne poprzez warsztaty i wyjazdy. W ramach projektu uczniowie brali udział w warsztatach plastycznych podczas „Dyktanda Kaszubskiego”. Byli także na spektaklu w Teatrze Miejskim w Gdyni na spektaklu „Królowa Śniegu”. Uczniowie bardzo byli zadowoleni z takich form plastycznych i teatralnych.

Podczas Dyktanda Kaszubskiego uczniowie mieli okazję wziąć  udział w takich warsztatach jak: malowanie na szkle, wykonywanie prac z papierowej wikliny, a efekty ich pracy widać na zdjęciach. W tym dniu uczniowie mogli wziąć udział w spektaklu „Kot w Butach”, a także  zrobić z zdjęcia w Foto Budce.  Ich zadowolone miny na zdjęciach  świadczą ze wyjście było bardzo udane.

Beata Dunst 


Skóra i mydło

To zagadnienia, które próbowaliśmy rozwikłać w trakcie zajęć Biologia z eksperymentem.

Skóra jest narządem, który stanowi barierę ochronną miedzy organizmem człowieka, a środowiskiem zewnętrznym. Może rozpoznać zarówno delikatny dotyk, jak i przenikliwy ból. Pełni ważną rolę w odbieraniu sygnałów. Jakiego rodzaju receptory mamy w skórze? Czy to prawda, że różne pola odbioru mają różną wrażliwość? Na te i inne pytania odpowiedzi szukali uczniowie gimnazjum i szkoły podstawowej, uczestniczący w zajęciach w ramach projektu 3,2,1, Start !

W czasie zajęć  uczniowie korzystając z blokowego modelu wycinka skóry ludzkiej przyjrzeli się jej budowie wewnętrznej. Poznali także właściwości percepcyjne skóry wykonując kilka prostych doświadczeń. Dzięki eksperymentom przekonali  się o występowaniu w skórze receptorów – dotyku. Na zakończenie samodzielnie przygotowali pachnące i kolorowe mydełka glicerynowe.

Justyna Zatorska 


Poduszkowe zajęcia

Na  ostatnich, pożegnalnych zajęciach z projektu „3.2.1. START ! Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę, uczniowie uczyli się szyć. Okazuje się, że nie taka igła z nitką straszna i uczestnicy projektu na pamiątkę uszyli sobie poduszki. Zabawa była fantastyczna, uczniowie byli bardzo zadowoleni z zajęć i efektu końcowego swoich działań, a jednocześnie było im przykro, że to już ostatnie zajęcia. Ich zadowolenie to satysfakcja dla nauczyciela. Gotowe  poduszki i radosne buzie dzieci – uczestników zajęć, na zdjęciach.

Beata Dunst 


Organizer

Uczniowie biorący udział w kolejnych  zajęciach w  ramach realizacji projektu „3.2.1. START!” z  klas III – VI Szkoły Podstawowej w Bojanie  Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę, kolejny raz z zaangażowaniem pogłębiali  i rozwijali  swoje umiejętności i talenty z  zakresu plastyki i techniki.

Kolejne zajęcia to tworzenie własnego organizera, aby milej i ciekawiej spędzać czas w szkole i w domu, uczniowie od podstaw tworzyli własne organizery. Choć ich tworzenie trwało kilka zajęć, uczniowie wytrwale wykonywali je  czekając na końcowy efekt, przy ty wspaniale się bawiąc. W organizerach znalazły się takie skarby jak: pisaki, długopisy, zeszyt, kartki na notatki, kieszonki i różne schowki na notatki. Efekt dzieci i ich radość ze skończonej pracy to najlepsze podziękowanie dla nauczyciela i  dla nich  samych. Uśmiechy na twarzach świadczą o  wspaniałej zabawie na zajęciach. Efekt kolejnej wspaniałej pracy dzieci na zdjęciach.

Beata Dunst 


Opera Bałtycka

Grupy młodsze biorące udział w zajęciach projektowych miły okazję uczestniczyć w wyjeździe na spotkanie z Giuliettą i Giovannim w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Sceniczny Wehikuł Czasu przeniósł Małych Odkrywców Operowych w świat, o którym nie mówi się w czasie spektakli.

Na własne oczy zobaczyli zmianę dekoracji, której tajniki odsłonił przed nimi Mistrz Sceny – brygadzista Pan Dariusz Tyrała, bez którego ciężkiej pracy niejedna sztuka nie miałaby takiej oprawy… Dzięki Mistrzowi Sceny mieliśmy okazję zobaczyć jak działa kurtyna i to zarówno ta, którą widać na początku i na końcu spektaklu, ale również zademonstrowano naszym dzieciom w całej okazałości jak działa kurtyna pożarowa. Zaprezentował również dzieciom w jaki sposób mocowane są dekoracje w czasie spektakli… Jednak gdyby nie scenograf, który wymyśla, rysuje i pisze co gdzie na scenie powinno stać czy wisieć  w czasie przedstawienia sama scena byłaby pusta i szara…

I w ten sposób nasi uczniowie odbyli wycieczkę wehikułem czasu, którą umilili im artyści Opery Bałtyckiej w Gdańsku – Gulietta, w której rolę wcieliła się Marzena Ostryńska, Giovanni – Bartosz Żołubak, Primadonna – Karolina Sołomin i Charles Giunod – Karolina Szweda. Dzięki osobom odpowiedzialnym za multimedia (Michał Lewandowski), światła (Tomasz Czerwionke) i dźwięk (Marcin Dąbrowski), których nie widać na scenie, a bez których nie byłoby spektakli, mieli okazję zapoznać się z tym, jak wygląda zmiana dekoracji, na czym polega gra świateł i co można wyczarować na magicznym ekranie.

W trakcie spektaklu nasi milusińscy mieli również okazję wysłuchać fragmentów utworów muzycznych – partii kupidyna z operetki „Orfeusz w piekle”, introdukcję do opery „Faust” oraz „Ave Maria” .

Wycieczka była udana… Uczniowie zadowoleni…, a może Wy spróbujecie pobawić się w Małych Odkrywców Operowych i rozwiążecie kilka zadań, które otrzymali nasi uczniowie?

Opiekun wyjazdu- Danuta Mostrąg 


Od ziarenka do rośliny

Tym razem, celem zajęć przyrodniczych, było poszerzanie wiadomości uczniów, na temat rozmnażania roślin. Uczniowie gimnazjum i szkoły podstawowej założyli kąciki ogrodnicze, w których to posiali: bazylię, majeranek, miętę rukolę i szczypiorek, pszenicę, pomidorki i fasolę. Pomogli również w przesadzeniu i rozsadzeniu roślin doniczkowych rosnących w pracowni biologiczno – chemicznej.

Justyna Zatorska 


Nasze kochane zwierzaki – pupile

Na kolejnych już zajęciach z projektu „3.2.1. START!  Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę, uczniowie uczyli się rysować swoje ulubione zwierzaki – pupile, czyli koty i psy. Zabawa była przy tym przednia. Uczniowie śmiali się, przy okazji słuchali również swoich ulubionych piosenek i w wesołej atmosferze przyjemniej było im malować. Efekty ich plastycznych zmagań widać na załączonych  zdjęciach.

Beata Dunst 


Egg rolling

Pogoda co prawda nie do końca nam dopisała, ale to nam nie przeszkodziło w sprawdzeniu co to jest Egg Rolling i dlaczego dzieci w Wielkiej Brytanii tak bardzo lubią tę zabawę. Czym jest Egg Rolling? To zabawa, w której wykorzystuje się wielkanocne pisanki. Jest wiele wersji tej zabawy. Zawody w toczeniu jajek z górki mają odniesienie do tradycji chrześcijańskiej i według wierzeń symbolizują odkrywanie kamienia do groty, w której spoczywało ciało ukrzyżowanego wcześniej Chrystusa.

 W Wielkiej Brytanii tradycja ta sięga setek lat, a my, inspirowani filmem o tradycjach wielkanocnych w Wielkiej Brytanii, postanowiliśmy sprawdzić, które jajko najdalej potoczy się z górki. Pierwsza górka, którą znaleźliśmy okazała się zbyt mała… ale za to druga… Pisanki co prawda nie pędziły z zawrotną prędkością, ale zdecydowanie było widać, że ścigają się ze sobą. A dzieci…bardzo dopingowały swoje pisanki. Bezkonkurencyjną okazała się pisanka Julki, która z każdej z górek potoczyła się najdalej, a co ważniejsze wcale się nie potłukła. Jak się bawiliśmy? Sądzę, że patrząc na roześmiane buzie moich uczniów, śmiało mogę powiedzieć, że fantastycznie.

Danuta Mostrąg 


Informatyka z eksperymentem

Programowanie to modyfikowanie, rozszerzanie, naprawianie, ale przede wszystkim tworzenie oprogramowania. Jest to umiejętność, której niezwykły rozwój można obserwować w dzisiejszych czasach. Cała otaczająca nas technologia, która jest nam niezwykle pomocna w pracy i uprzyjemnia nam wolny czas jest oparta na programowaniu.

Uczniowie z gimnazjum dostrzegają ten rozwój technologii i dlatego chętnie podchodzą do nauki programowania. Programujemy przede wszystkim w środowisku Scratch, które wykorzystywane jest do nauki podstaw programowania, ale także poznajemy podstawy języka Java Script, który jest szeroko wykorzystywany w branży technologicznej. Tworzymy m.in. programy edukacyjne, które mogą służyć osobom w różnym wieku oraz gry, które mogą służyć zabawie na przykład zręcznościowe.

 Poniżej podane jest linki, pod którymi można obejrzeć przykładowe projekty uczniów uczestniczących w projekcie.

 https://scratch.mit.edu/projects/195058465/

https://scratch.mit.edu/projects/179692892/

https://scratch.mit.edu/projects/179698651/

https://scratch.mit.edu/projects/179700402/

https://scratch.mit.edu/projects/146948155/

https://scratch.mit.edu/projects/150781538/

https://scratch.mit.edu/projects/144588425/

https://scratch.mit.edu/projects/152022641/

https://scratch.mit.edu/projects/144588438/

https://scratch.mit.edu/projects/152011350/

https://scratch.mit.edu/projects/148139752/

https://scratch.mit.edu/projects/148142438/

 Paulina Radzikowska 


Autochodziki

Asking for and giving directions, czyli pytanie o drogę i wskazywanie kierunku

 Uczniowie klas piątych, szóstych  i siódmych ramach udziału w zajęciach projektowych,  ćwiczą sprawność posługiwania się językiem angielskim w prostych, nieformalnych sytuacjach dnia codziennego.

Po zapoznaniu z  podstawowymi zwrotami (go straight on, turn left/right into…/ go past…) uczestnicy projektu 3.2.1. Start! przeszli na hol, na którym czekała na nich niespodzianka w postaci autochodzików. Uczniowie  założyli na siebie wybrany autochodzik i już korytarz zmienił się w zatłoczoną ulicę, a uczniowie w mistrzów kierownicy. Podzieleni na pary, za zadanie mieli dotrzeć we właściwe miejsce w mieście z pomocą instrukcji wydawanych w języku angielskim.

Następnie, by zadanie nieco skomplikować, poznali nazwy wybranych znaków drogowych w języku angielskim i przejechali przez stworzone przez siebie miasteczko zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Ale nie tylko uczniowie starszych klas korzystają z autochodzików. Również klasy II i III w ramach zajęć języka angielskiego zapoznają się z zasadami ruchu drogowego w języku angielskim. Choć to dopiero początki i mamy za sobą proste zwroty – turn right czy turn left i tak nasi milusińcy uważają, że zabawa z autochodzikami jest fantastyczna. A przed nami kolejne wyzwania.

Paulina Bogusz- Tessmar i Danuta Mostrąg 


Anatomia ryby

Dzięki genialnym zdolnościom wybierania najlepszego towaru, jedna z uczennic, zaopatrzyła grupę projektu edukacyjnego 3.2.1. Start! z biologii, w najwyższej jakości ryby!

Poniekąd każdy z nas widział wnętrze ryby, a nawet patroszył te zwierzęta w celach kulinarnych. Jednak nigdy nie byliśmy zmuszeni wycinać i rozpoznawać  poszczególnych narządów wewnętrznych, a teraz mieliśmy możliwość dogłębnego poznania i zaspokojenia naszej żądzy wiedzy. Podczas sekcji wszyscy uczniowie niestrudzenie wycinali serca i mózgi naszych wodnych przyjaciół. Zabawy było co nie miara, ale też trzeba było się napracować, aby wyizolować takie organy jak: skrzela, oczy, czy mózg. Niezapomniane wrażenia opatrzone wspólnymi chwilami pełnymi nauki i zabawy

Justyna Zatorska 


Wizyta w Hewelianum w Gdańsku

Dnia 4 kwietnia 2018 r. uczniowie Szkoły Podstawowej w Bojanie w ramach projektu „3.2.1.START” oraz zajęć „Matematyka z eksperymentem” i „Informatyka z eksperymentem” wybrali się na zajęcia do Hewelianum w Gdańsku.

Uczestnicy zwiedzili wystawę „Dookoła Świata”, która mieści się w dwóch kondygnacjach dawnych Koszar Schronowych. Podróżnicy poznali tajemnice wnętrza Ziemi, wulkanów i siłę wstrząsów. Zobaczyli zjawisko burzy pustynnej, poczuli podmuch wiatru, odkryli potęgę tornada oraz sprawdzili, jak powstaje fala. Podziwiali także zorzę polarną i mogli wejść do wnętrza igloo.

Wystawa bardzo podobała się wszystkim uczniom.

G.Szczodrowska 


Magiczny dywan

Szkoła Podstawowa w Bojanie w ramach projektu „3.2.1. START” otrzymała interaktywny projektor, który spełnia funkcję podłogi interaktywnej i stołu interaktywnego.

Innowacyjne urządzenie może być wykorzystywane do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych zarówno dla dzieci jak i rehabilitacji osób starszych.

„Magiczny dywan” to także atrakcyjna  pomoc dydaktyczna z bogatą ofertą gier, quizów z zestawem treści multimedialnych przeznaczonych do pracy z dziećmi z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Rozwija u dzieci motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość i szybkość reakcji, a jednocześnie pomaga ćwiczyć pamięć i uczyć się.

Pierwsze lekcje i pokazy mamy już za sobą. Działanie dywanu sprawdziły już klasy I-III i niektóre klasy starsze. Działa! Jest super! Graliśmy w interaktywną piłę nożną, super kręgle i domino. Młodsze dzieci zbijały balony i pluskały się w wodzie. Poznaliśmy także pakiet do programowania bez użycia komputera – „Funkodowanie”. Pomysłodawcom serdecznie dziękujemy.

G. Szczodrowska 


Wykrywanie tlenku węgla

Na kolejnych zajęciach z chemii realizowanych w ramach projektu unijnego 3.2.1.START! uczniowie wykrywali obecność tlenku węgla (IV) w powietrzu wydychanym z płuc.

Reakcją charakterystyczną, pozwalającą wykryć i odróżnić dwutlenek węgla od innych gazów, jest mętnienie wody wapiennej pod wpływem CO2.

Jak widać na załączonej fotografii, przeprowadzone doświadczenie przez uczestników zajęć, potwierdziło postawioną hipotezę.

Katarzyna Kozłowska 


Na warsztatach w Operze Bałtyckiej

Podczas ferii uczniowie z projektu 3.2.1. START! byli na wycieczce w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas spaceru z przewodnikiem odwiedzili: foyer, widownię, scenę, garderobę, charakteryzatornię, kieszeń na scenografię. Uczniowie dowiedzieli się jak powstaje kostium podczas wizyty w pracowni krawieckiej, która znajduje się na terenie obiektu. Mieli również okazję przymierzyć stroje, kostiumy i peruki, które wykorzystywano w przedstawieniach operowych. Byli także na próbie orkiestry i baletu.

Wycieczka zakończyła się warsztatami, które prowadziła solistka Opery Bałtyckiej, p. Maria Malinowska. Celem warsztatów było wprowadzenie młodzieży do świata sztuki operowej i baletowej oraz rozbudzenie twórczej aktywności oraz umiejętności świadomego odbioru sztuki. Jednym słowem warsztaty pozwoliły uczniom przygotować się do pełniejszego zrozumienia opery „Nabucco”. Podczas zajęć młodzież miała okazję zaśpiewać wspólnie z solistką, libretto z opery Verdi’ego „Va, pensiero”. Były również ćwiczenia oddechowe i zabawy dykcyjne.

Maria Matysek  


Samozapłon

Podczas kolejnych zajęć dodatkowych z chemii, które są realizowane w naszej szkole, uczniowie przeprowadzili reakcję manganianu (VII) potasu z gliceryną.

W trakcie  tego procesu nastąpiło egzoenergetyczne utlenianie alkoholu. Reakcja początkowo zachodziła powoli, przez chwilę uczniowie nie zaobserwowali żadnych zmian, jednak po pewnym czasie nastąpił samozapłon, pojawiły się iskry i fioletowy płomień.

Zajęcia były bardzo efektowne, inspirowały do kolejnych wyzwań na następnych warsztatach chemicznych.

Katarzyna Kozłowska 


„Opowieść wigilijna”

Listopad był miesiącem przygotowań przedstawienia teatralnego. Uczniowie napisali scenariusz spektaklu na podstawie „Opowieści wigilijnej” K Dickensa. Pracowali nad interpretacją głosową, ruchem scenicznym, przygotowali scenografię oraz kostiumy. Odbyło się wiele prób, a zaangażowanie młodzieży przeszło moje najśmielsze oczekiwania. W efekcie powstała historia skąpca, którego wydarzenia nocy wigilijnej, odmieniają i sprawiają, że otwiera się na ludzi, staje się dobrym człowiekiem. W grudniu odbyła się premiera przedstawienia, młodzież stanęła na wysokości zadania. Aktorzy bardzo dobrze wcielili się w swoje role. Najbardziej podobały się postacie duchów, które z całą pewnością nie były łatwe do odegrania, a wzbudziły duży zachwyt wśród widzów.

Maria Matysek 


LAPBOOK o teatrze

Na zajęciach styczniowych uczniowie z projektu 3.2.1.START! przygotowywali lapbooka. Książka pt. „Szlakiem teatrów naszego regionu” ma przedstawiać informacje dotyczące najważniejszych obiektów teatralnych znajdujących się w najbliższym rejonie. Niezbędne informacje uczniowie wyszukiwali w Internecie oraz korzystali  z folderów teatralnych. Pracę zaczęliśmy od przygotowania okładki. Nasz lapbook będzie zawierał informacje o teatrach, które będą zapisane na kolorowych karteczkach, wklejonych wewnątrz książki. Nie zabraknie też zdjęć.

Przygotowanie książki jest świetną okazją do przybliżenia uczniom, czym jest teatr, jaka jest jego rola.

Maria Matysek 


Anatomia człowieka

manekinPoznajemy chętnie świat wokół nas, ale czasem warto się przyjrzeć samemu sobie. W czasie zajęć projektu edukacyjnego 3,2,1, Start, z przyrody, uczniowie poznali tajniki anatomii! Nasze ćwiczenia, to co prawda nie jest biologia na poziomie zaawansowanym, ale na pewno uczniowie oswoili się z budową wewnętrzną ludzkiego ciała, jego funkcjami i nazewnictwem. W trakcie zajęć korzystaliśmy z modelu anatomicznego człowieka, każdy uczeń próbował złożyć model w jak najkrótszym czasie, okazało się to nie lada trudne zadanie. Cóż….. w końcu, ludzki organizm nigdy nie przestanie nas zadziwiać!

Justyna Zatorska 


Nasz własny wulkan

Na kolejnych zajęciach realizowanych w ramach projektu 3.2.1. Start! uczniowie uczestniczący w zajęciach wykonali wspaniały wybuch lawy!

Aby zrobić „wybuch” wystarczył podstawowy sprzęt laboratoryjny oraz kilka odczynników takich jak soda oczyszczona, ocet, woda oraz barwniki i mydło dla ciekawszego efektu końcowego 😉 W wyniku przeprowadzonego eksperymentu otrzymaliśmy pianę z bąblami wypełnionymi dwutlenkiem węgla. Jak widać na zdjęciach, zabawy było co niemiara!

Katarzyna Kozłowska 


Dyfuzja na zajęciach projektowych

Za nami kolejne ciekawe zajęcia z chemii realizowane w ramach projektu 3.2.1. Start! Tym razem mali chemicy zbadali proces dyfuzji.

Każdy z nas może zaobserwować to zjawisko na co dzień, zaparzając sobie herbatę albo podczas rozprzestrzeniania się zapachu potraw, które gotujemy. Jednak tym razem chcieliśmy zbadać dokładnie przebieg tego eksperymentu i opisać wnioski wynikające z obserwacji.

Uczestnicy projektu zobaczyli samorzutny proces przenikania cząstek jednej substancji między cząstki drugiej substancji. Uczniowie z zaangażowaniem i ciekawością wykonali doświadczenia, dzięki którym dowiedzieli się, jakie czynniki wpływają na szybkość procesu dyfuzji.

Katarzyna Kozłowska 


Nasz przyjaciel mikroskop

Wynalezienie mikroskopu umożliwiło obserwację obrazów w dużym powiększeniu, a tym samym napędziło postęp w biologii. Dzięki temu, współcześnie możliwe jest obserwowanie żywych komórek.

Uczniowie Gimnazjum w Bojanie, mogli się o tym przekonać korzystając z mikroskopów zakupionych w ramach programu 3,2,1 START! Podnosimy jakość edukacji w gminie Szemud. W trakcie zajęć uczniowie odpowiadali na pytania „Jaka jest różnica między włosem oglądanym gołym okiem a widzianym przez mikroskop? Z czego zrobiona jest soczewka optyczna? Czy każde szkło jest soczewką? Gdzie wykorzystujemy różne soczewki optyczne? Jak działa  i z jakich elementów jest zbudowany mikroskop optyczny?” Zadaniem uczniów było skonstruowanie prostego mikroskopu optycznego z wykorzystaniem przygotowanych materiałów. Na koniec uczniowie samodzielnie przygotowywali i obserwowali preparaty z cebuli, marchewki i liści.


Nasi ulubieńcy – Koty

Podczas realizacji zajęć przyrodniczych, w ramach projektu 3,2,1, Start, okazało się, że uczniowie Szkoły Podstawowej w Bojanie są wielkimi miłośnikami kotów. W związku z powyższym, uczniowie samodzielnie przygotowali specjalny rodzaj książek tzw. Lapbooków o swoich ulubieńcach.

Efekty naszej pracy można obejrzeć na zdjęciach.

Justyna Zatorska 


Let’s talk about fruit

sałatka owocowaZajęcia z języka angielskiego dzięki wykorzystaniu tablicy multimedialnej, którą otrzymaliśmy w ramach projektu 3.2.1.START! mogą być super, jak to określili drugoklasiści na ostatnich zajęciach projektowych. Czego się uczyliśmy? Nazw owoców w języku angielskim. Oczywiście najpierw przeszliśmy przez naukę słówek, która poprzez metody aktywizujące wykorzystane w czasie zajęć,  wcale nie była taka trudna, a w nagrodę za naszą ciężką pracę mogliśmy wykorzystać gry interaktywne znajdujące się na stronie www.anglomaniacy.pl. Ćwiczenia, które uczniowie wykonywali w trakcie utrwalania słownictwa pozwały im nie tylko utrwalić nowe słówka, ale przede wszystkim sprawiały im radość i dawały ogromną satysfakcję kiedy okazało się, że kolejne słówko zapadło w pamięć. Czy tak było? Sądzę, że zdjęcia wykonane na zajęciach powiedzą znacznie więcej.

Danuta Mostrąg 


„Let’s make fruit salad”

Ostatnie zajęcia z języka angielskiego w ramach projektu 3.2.1. START! dla klas II, to nie tylko czas kiedy podsumowaliśmy naszą wiedzę, kiedy staraliśmy sobie opowiedzieć na pytanie czego się nauczyliśmy i czy dobrze się bawiliśmy poznając nowe słówka czy zwroty. To również czas na to, aby pobawić się na zajęciach nieco inaczej. Kiedy już znaleźliśmy odpowiedzi na wszelkie nurtujące nas pytania, przyszedł czas na „Fruit Salad” czyli sałatkę owocową, którą uczniowie przygotowali według własnego pomysłu. Mogę dodać, że nazwy owoców po zabawie z tablicą multimedialną zachowały się w pamięci naszych milusińskich całkiem nieźle, a co więcej doszły nowe słówka bo przecież trzeba było pokroić owoce czyli wypadało nauczyć się nowego słówka- cut. A przecież kroiliśmy nożem, więc pojawiło się słówko knife. Sałatkę należało wymieszać czyli mix. No i oczywiście taste czyli posmakować. Jakie były sałatki? Dzieci twierdzą, że delicious, a patrząc na ich roześmiane buzie śmiem twierdzić, że taka nauka angielskiego bardzo się im podobała.

Danuta Mostrąg 


All work and no play makes Jack a dull boy, czyli “nie samą pracą człowiek żyje”

play gameKolejnym punktem naszego eksperymentu z językiem angielskim były gry planszowe i karciane. Uczniowie rozgrywali po jednej rundzie przy stolikach, na których znajdowały się wcześniej przygotowane dla nich gry:

  • Guess Who? – uczniowie na zmianę zadają pytania o rozstrzygnięcie oraz odpowiadają na pytania innego gracza, aby jak najszybciej odgadnąć, którą ilustrację z danego zestawu wybrał przeciwnik;
  • Hot Potato – uczniowie powtarzają słownictwo, odpowiadając kolejno na wylosowane pytanie. Trzeba przekazać dalej piłeczkę przed upływem wyznaczonego czasu.
  • Q&A Hunt – uczniowie utrwalają zaimki pytające oraz – w trudniejszej wersji – ćwiczą konstruowanie pytań do wylosowanych odpowiedzi. Dodatkową atrakcją jest wykorzystanie w rywalizacji pacek na muchy.
  • Popcorn Party! – uczniowie, literując losowane wyrazy, uczestniczą w wyścigu do kubka z popcornem.

Aby podsumować zabawę połączoną z nauką języka angielskiego poprzez gry, uczniowie sami wykonali grę Let’s Build a Tower. Przygotowali dwustronne karty do gry, na który znajdują się zdania w języku polskim oraz ich tłumaczenie na język angielski. Gra polega na tym, że uczniowie losują i tłumaczą proste zdania z języka polskiego na angielski. Dodatkową atrakcją jest budowanie wieży z kubeczków jednorazowych.

Paulina Bogusz Tessmar 


Badamy i poznajemy otaczający nas świat

detektywW ramach realizacji projektu „3.2.1. START ! Podnosimy jakość edukacji  ogólnej w Gminie Szemud, sześcioro uczniów klasy IV Szkoły Podstawowej w Bojanie bierze udział w zajęciach „Przyroda z eksperymentem”. Podczas zajęć uczniowie rozwijają twórcze myślenie, współpracują zespołowo i co najważniejsze rozwijają swoje zainteresowania przyrodą.

Podczas ostatnich zajęć, uczniowie badali zjawisko rozszerzalności ciał stały, ciekłych i gazowych. Sprawdzali czy woda jest dobrym rozpuszczalnikiem oraz czy są czynniki, które przyspieszają rozpuszczanie substancji. Na zakończenie zajęć przygotowali chromatograf, za pomocą, którego badali „Czy w liściach roślin jest wyłącznie barwnik zielony?”.

Uczniowie w czasie zajęć są bardzo otwarci i zaangażowani w przydzielone im zadania.

Prowadząca J. Zatorska 


Badamy i odkrywamy…

chemiaNa zajęciach Biologia z eksperymentem, uczniowie Gimnazjum w Bojanie uczyli się poprzez badanie i odkrywanie. Samodzielnie projektowali i przeprowadzali proste doświadczenia. W ten sposób, przypomnieli sobie o bardzo istotnych w biologii pojęciach takich jak problem badawczy czy hipoteza lecz co najważniejsze korzystali z własnych zasobów wiedzy. Jednym z ciekawszych doświadczeń była chromatografia, czyli rozdzielanie naturalnych barwników. W naszym przypadku były to barwniki zawarte w zielonych i czerwonych liściach roślin.

Justyna Zatorska 


Welcome to the Game Room!

Na zajęciach 3.2.1. nie tylko się uczymy, ale również dobrze się bawimy, a sytuacją idealną jest taka, kiedy udaje się połączyć te dwie rzeczy. Ostatnio zamieniliśmy „classroom” na „Game Room”, gdzie książki i zeszyty ustąpiły miejsca kartom, planszom, kostkom i pionkom. Uczniowie podzieleni na małe grupy wymieniali się stanowiskami i próbowali swoich sił grając m.in. w „Guess Who?”, „Go Fish!” oraz „I have… Who has…?” Zabawa była tak dobra, że zaskoczył nas dźwięk dzwonka kończący lekcje. Pozostał niedosyt i wielki arsenał niewypróbowanych jeszcze gier przyniesionych przez nauczyciela, a więc „Game Room” zostanie ponownie otwarty.

Katarzyna Czerniejewska 


Z wizytą w  Teatrze Antycznym

teatr
Na ostatnich zajęciach uczniowie z grupy projektowej „Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę” mieli okazję odwiedzić Teatr Antyczny. Wszystko za sprawą makiety, wykonanej z gipsu, która przedstawiała poszczególne elementy starożytnego teatru. Na zajęciach wykorzystano również maski teatralne, jakich używano w starożytnym teatrze. Była maska śmiechu, zdziwienia i strachu, a także koturny – buty na grubych podeszwach. Wszystkie te przedmioty stanowiły nieodłączny element stroju aktora greckiego.

Uczniowie poznali również współczesne rodzaje widowisk teatralnych, począwszy od teatru dramatycznego, poprzez pantomimę, operę, balet, teatr plenerowy i lalkowy, aż po musical. Dowiedzieli się, że każde widowisko teatralne tworzone jest za pomocą odpowiednich środków wyrazu, na które składają się: kostiumy, światło, rekwizyty, gra aktorska, muzyka i scenografia.

Maria Matysek 


Z mapą i kompasem na spacerze w Bojanie

W ramach realizacji projektu „3.2.1. START ! Podnosimy jakość edukacji  ogólnej w Gminie Szemud”,  sześcioro uczniów klas IV Szkoły Podstawowej w Bojanie bierze udział  w zajęciach „Przyroda z eksperymentem”. Podczas zajęć  uczniowie rozwijają twórcze myślenie, współpracują zespołowo i co najważniejsze rozwijają swoje zainteresowania przyrodą.

We wrześniu nasi Przyrodnicy wybrali się na spacer po Bojanie i jak na obserwatorów przyrody przystało zabrali ze sobą kompasy, lornetki, lupy oraz klucze do oznaczania drzew 😊

Na dobry początek, tuż przed szkołą wyznaczyli za pomocą kompasu kierunki geograficzne i zorientowali mapę.

Podczas spaceru uczniowie uważnie przyjrzeli się pająkom, które okazały się, bardzo ciekawymi i jednocześnie przerażającymi obiektami przyrodniczymi. Równie ciekawe okazały się być biedronki, ślimaki i koniki polne 😊

Uczniowie dowiedzieli się jak korzystając z atlasu można rozpoznawać drzewa. Korzystając z atlasu oznaczyli lipę drobnolistną, dąb bezszypułkowy, buk, brzozę, świerk, sosnę, modrzew, jałowiec, wierzbę białą i jarzębinę.

Wycieczka była bardzo udana i mamy nadzieję, że będziemy ją mogli powtórzyć.

Grupa Przyrodników z opiekunem, panią Justyną Zatorską 


Lekcja języka angielskiego na trzeciej planecie od Słońca

angielski„Stopień wyższy i najwyższy przymiotników, konstrukcja as…as, zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasie Present Simple, zdania twierdzące, przeczące i pytające z konstrukcją There is/are, czasownik be i have got w czasie Present Simple” – brzmi nudno? Tak! Wręcz przerażająco nudno, ale jeśli zrobimy z tego „kosmiczny temat” i połączymy ćwiczenia gramatyczne z poznawaniem nazw planet i innych elementów układu słonecznego, to zupełnie zmienia postać rzeczy. A jeśli jeszcze uczestnicy projektu przygotują do tego fantastyczną gazetkę z własnoręcznie namalowanym plakatem, to ćwiczenia gramatyczne „robią się same” .

Tak na zajęciach 3.2.1. pracują uczniowie klasy 6B Szkoły Podstawowej w Bojanie.

Katarzyna Czerniejewska 


Geodeta

geodetaW czasie dzisiejszych zajęć uczniowie zmierzyli się na terenie naszego nowego boiska szkolnego z praktyczną umiejętnością dokonywania pomiarów. Przy użyciu przyrządów mierniczych: koła pomiarowego oraz taśm mierniczych sprawdziliśmy jakie są jego wymiary, a także dokonaliśmy pomiaru długość szkolnej bieżni i porównaliśmy nasze wyniki z wynikami nauczycieli wychowania fizycznego.

Nauczyliśmy się także jak można poradzić sobie nie mając przy sobie przyrządów do mierzenia; wystarczy wtedy wiedzieć, że jeden duży krok ma długość około 1 m.

Niektórzy z uczestników już kiedyś w domu mieli do czynienia z taśmami mierniczymi, ale dla niektóre dzieci zetknęły się z nimi po raz pierwszy.

Przygotowane zajęcia bardzo podobały się uczestnikom, pogoda dopisała i kto wie, może rośnie wśród nas „mały geodeta”.

Katarzyna Kalkowska 


„Dziewczynki z zapałkami” 

matematykaCzy zabawa zapałkami jest ciekawa? Tak.

Czy zabawa z zapałkami jest niebezpieczna? Nie zawsze. Przekonały się o tym dziewczynki z grupy projektowej kl. 6 „Matematyka z eksperymentem”.

Podczas zajęć uczennice z zapałek budowały trójkąty np. wykonywały zadanie „Z pięciu zapałek zbuduj dwa trójkąty”. Na początku dziwiły się czy to możliwe, po chwili podjęły  próbę rozwiązania zadania i udało się!

Oprócz zadań związanych z geometrią rozwiązywały zadania wykorzystujące system rzymski zapisu liczb.

Zmierzyły się z zadaniem:

X + I = X

„Przy pomocy jednego ruchu zapałką spraw, aby równanie było prawidłowe”.

Dziewczyny dały radę! A Ty czytelniku, potrafisz?

K.Kalkowska 


What’s cooking?, czyli co słychać na zajęciach języka angielskiego

kucharzPiątkowy uczeń, egzaminy językowe zdane na 90%, a gdy trzeba coś powiedzieć po angielsku włącza się blokada. Czy wy też tak macie? By przełamać tę typową dla uczniów w każdym wieku barierę językową postanowiliśmy cały wrzesień poświęcić na próby posługiwania się językiem angielskim w codziennych sytuacjach.

W ramach projektu 3.2.1. Start! uczniowie klas VII i V Szkoły Podstawowej w Bojanie opanowywali słownictwo potrzebne w każdej kuchni. Cut, slice, peel, grate…W gotowaniu i wymyślaniu przepisów pomagał nam Jamie Oliver. Pokazał nam bardzo prosty sposób na zrobienie amerykańskich naleśników, które nazwał “One Cup Pancakes”.

cooking

Nauczyliśmy się następującej instrukcji:

  • Pour flour into the cup
  • Pour flour into a bowl
  • Pour milk into the cup
  • Pour milk into the bowl
  • Put a pinch of salt
  • Put one egg
  • Whisk the mixture
  • Grate in some pear
  • Stir it up
  • Fry it on the pen
  • Put yoghurt and honey

 Już niedługo podsumujemy zdobytą wiedzę przygotowując przepis, a następnie samodzielnie gotując wybraną przez siebie potrawę.

Paulina Bogusz- Tessmar 


W pracowni chemicznej

chemikUczniowie biorący udział w zajęciach z chemii realizując projekt unijny 3.2.1.Start! „Przyroda z eksperymentem” z zaangażowaniem pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności z zakresu przeprowadzania doświadczeń, dokonywania obserwacji i wyciągania na ich podstawie wniosków.

Korzystając z dostępnych pomocy dydaktycznych, szkła laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych,  zarówno ci więksi, jak i ci mniejsi chemicy,  mogli samodzielnie przeprowadzić reakcję otrzymywania wodoru i zbadać jakie ma właściwości.

Inna grupa zajęła się rozdzielaniem mieszanin niejednorodnych. Zajęcia były bardzo ciekawe i inspirujące do przeprowadzenia kolejnych eksperymentów na najbliższych warsztatach. Efekty i zaangażowanie uczniów doskonale widać na zdjęciach, które oddają zdecydowanie więcej niż słowa.

Katarzyna Kozłowska 


Kolorowa jesień

JesieńW ramach realizacji projektu „3.2.1. START ! Podnosimy jakość edukacji  ogólnej w Gminie Szemud”,  dziesięcioro uczniów  klas III – VI Szkoły Podstawowej w Bojanie bierze udział  w zajęciach Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę.

Podczas zajęć uczniowie  rozwijają zdolności i umiejętności artystyczne, mogą wyrazić własną osobowość, a przy tym odczuć, że dokonali czegoś niesamowitego.

Uczniowie przywitali Jesień wykonując prace plastyczne kolorowe ptaszki – pacynki z papieru. Jesień to także  kolorowe barwne liście , uczniowie w ramach projektu stworzyli z liści klonu bukiet kwiatów, a gdy będzie padać,  pochmurnie przygotowywali parasole z papieru , które mogą ozdobić każdy pokój, klasę i stanie się kolorowo i wesoło i każda deszczowa pogoda stanie się kolorowa .

Zdjęcia , które zostały w trakcie zajęć wykonane, świadczą o tym jak dzieci cieszą się z wykonanych swoich prac i ile radości przynoszą im wykonane gotowe efekty, a przy tym wspaniale się bawią i wspólnie sobie pomagają.

Na kolejnych zajęciach uczniowie będą  tworzyć swój organizer, który umili im powrót do szkoły.

Beata Dunst 


Rozpoczęcie roku szkolnego z projektem

MatmolRozpoczął się nowy rok szkolny, a z nim zajęcia „Matematyka z eksperymentem”. Nowi uczestnicy, nowe pomysły, nowe możliwości. Ale tak jak poprzednio uczniów przywitał przygotowany przez prowadzącego zajęcia Test. Jego zadaniem jest sprawdzenie poziomy wiedzy i umiejętności uczniów na początku zajęć, a potem porównanie ich z wynikami na końcu roku szkolnego.

Miejmy nadzieję, że  tak jak w poprzednim roku wzrośnie poziom wiedzy uczniów oraz towarzyszyć jej będzie radość ze zdobycia nowej wiedzy i praktycznych umiejętności.

Prowadząca zajęcia z matematyki dla grup wiekowych: klasy 4 i 6 Katarzyna Kalkowska 


Warsztaty Teatralne

MaskiW dniach 5 i 6 maja 2017r. uczniowie z Zespołu Szkół w Bojanie uczestniczyli w warsztatach teatralnych zorganizowanych w hali widowiskowo-sportowej w Szemudzie w ramach realizacji projektu 3.2.1. Start!

Zajęcia z dziećmi i młodzieżą prowadzili studenci PWST w Krakowie. Dzięki nim uczestnicy warsztatów mieli okazję zapoznać się z technikami relaksacji i przywoływania emocji, które  pomagają aktorom w pracy na scenie. Wśród uczniów z Bojana wyjątkowym uznaniem cieszyły się zajęcia taneczne. Gimnazjaliści włożyli wiele trudu w przygotowanie skomplikowanego układu choreograficznego, jednak nikt nie marudził,  ponieważ wiedzieli, że będą mogli się pochwalić efektami swojej pracy. Muszę przyznać, że z pewną dozą zdziwienia obserwowałam zaangażowanie naszych uczniów, zwłaszcza podczas drugiego dnia zajęć.

Serdecznie dziękujemy wszystkim instruktorom, dostarczyliście przeżyć, które młodzi i bardzo młodzi adepci sztuki teatralnej długo będą pamiętać.

Katarzyna Szkodzińska 


DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W BOJANIE W RAMACH PROJEKTU 3.2.1. START!

zawody

Głównym celem  zajęć z Doradztwa Zawodowego jest wspieranie młodzieży gimnazjalnej w wyborze drogi życiowej i planowanie ścieżek edukacyjno-zawodowych. Zajęcia prowadzone były metodą warsztatów, grupowego rozwijania umiejętności interpersonalnych, które zakładają aktywność uczestników oraz chęć eksperymentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami. Rozwiązane testy i materiały uzyskane w trakcie zajęć uczniowie zbierają do indywidualnych teczek.

W trakcie zajęć uczniowie wskazywali własne zainteresowania i zdolności, określali ich wpływ na możliwości wykonywania niektórych czynności i związanych z tym predyspozycji do wykonywania pewnych zawodów. Uczniowie kształcili umiejętność określania i nazywania własnych cech osobowości. Zgadnij jaki zawód wykonuję. Cechy osobowości receptą na sukces. Uczniowie wskazywali cechy osobowości, które mają największy wpływ na osiągnięcie sukcesu zawodowego. Moje cechy osobowości a wybór zawodu. Poznawali zależności między cechami osobowości a wykonywanym zawodem. Temperament i wybór zawodu. Uczniowie doskonalili umiejętność określania swojego temperamentu i jego wpływu na wybór zawodu, wybierali zawody wymagające przeważającej cechy swojego temperamentu. Predyspozycje a wybór zawodu. Uczniowie kształcili umiejętności określania predyspozycji niezbędnych do wykonywania poszczególnych zawodów. Wymienione testy samooceny wykonywane były z wykorzystaniem stron www i materiałów multimedialnych.  Co należy dostarczyć do szkoły ponadgimnazjalnej?. Uczniowie zostali zapoznani z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej dotyczącym rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Gimnazjaliści otrzymali informacje na temat dokumentacji jaką należy złożyć do szkoły, terminów i zasad uzyskania punktów do szkół ponadgimnazjalnych. Uczniowie otrzymali niezbędne materiały informacyjne.

Renata Lassin 


Dawno…dawno temu…w odległej galaktyce…

maskaW Szkole Podstawowej w Bojanie w ramach projektu 3.2.1.START!  działa Koło Teatralne „Być albo nie być”. Zadaniem młodych twórców było między innymi przygotowanie scenariusza spektaklu o zdrowym odżywianiu.

Chcieliśmy, aby nasze przedstawienie było niebanalne. Nikt nie chciał wystąpić jako brokuł, który mówi jak bardzo jest zdrowy i schodzi ze sceny lub hamburger opowiadający z kolei, że niesamowicie szkodzi. Zastanawialiśmy się długo, jak ugryźć  ten temat, żeby było interesująco zarówno dla widzów jak i występujących. Myśleliśmy, myśleliśmy i … myśleliśmy. (Zdjęć z procesu myśleniowego nie prezentuję, bo, o ironio, niezbyt mądrze wtedy wyglądaliśmy). Kiedy padło kilka propozycji, które zostały odrzucone przez grupę – między innymi moja horroru z hamburgerem i frytkami w tle, ktoś (chyba Nikodem) krzyknął: „Jedzeniowe Gwiezdne Wojny!!” No, i się zaczęło… Przede wszystkim mnie włosy stanęły dęba – ale grupa zapaliła się do pomysłu a w naszym kółku panuje demokracja, więc nie wiele miałam do powiedzenia, tym bardziej, że sama nie błysnęłam pomysłowością. Poza tym sama idea spodobała mi się, tylko jak ją zrealizować… nie wiedziałam. Na szczęście inicjatywę przejęli uczniowie i postanowili stworzyć zarys postaci. Tak do życia zostali powołani: brokuł J.O.D.A. (Jadła Odżywiania i Diety Admirał), młodzi Vitaminianie – Truskawka, Pomidorek i Marchewka; Chleb z Solą, Arachid Kuchennywędrowiec alias Dark Orzech (po przemianie), Chips Pringeltaine (głównodowodzący siłami Niezdrowej Mocy) i jego wojownicy – Hamburger, Colo-Mola i Czekolada.

Kiedy powstał główny zamysł i zarys postaci, pozostało tylko napisanie scenariusza. I tu niestety muszę się do czegoś przyznać. Nigdy żaden tekst nie przysporzył mi tyle trudności i nie powstawał tak długo. Nurtowało mnie na przykład pytanie: „Jaki  sens ma walka pomiędzy żywnością, skoro jest ona zdrowa lub nie dla ludzi, a sama i tak zostanie zjedzona?”

Ponieważ nie znalazłam odpowiedzi, postanowiłam poddać ten problem analizie na kolejnym spotkaniu Koła Teatralnego. W końcu jak mawiał Yoda: „Zaprawdę wspaniały umysł dziecka jest”. I rzeczywiście, na genialny pomysł wpadła Hania. Mianowicie jedzenie, którego nikt nie je zostaje zapomniane i wpada na dno lodówki, tam się psuje i jego moc zostaje bezpowrotnie utracona. Jeżeli zaś zostaje spożytkowane dochodzi do jego odnawiania – znowu pojawia się na półkach, a moc krąży. Chodzi tu więc o przetrwanie, ale nie w sensie jednostkowym tylko ogólnym. Dopóki zdrowe jedzenie będzie w lodówce – Witaminowa Moc będzie trwała. I jak tu nie zgodzić się z mistrzem Yodą? Umysł dziecka jest genialny po prostu! Haniu, ja to muszę napisać – uratowałaś scenariusz, ja zgubiłam jego sens  niczym Obi Wan Kenobi planetę, ale ty go na szczęście odnalazłaś. Dziękuję. Pragnę podziękować także pozostałym członkom Koła Teatralnego za cierpliwość i zrozumienie moich mąk twórczych.

Cóż, podsumowując scenariusz powstał, a my przystąpiliśmy do dalszej pracy. Rozdzieliliśmy role, rozpoczęliśmy pierwsze próby. W spektaklu przedstawimy doprawdy niecodzienną historię, która rozegrała się dawno, dawno temu w odległej lodówce…

Katarzyna Szkodzińska
(opiekun Koła Teatralnego „Być albo nie być” przy Szkole Podstawowej w Bojanie) 


Wiosenne porządki, czyli co nieco o przesadzaniu roślin

OgrodnikZajęcia przyrody to nie tylko wędrówki i obserwacje w terenie. To nie tylko praca z mikroskopem i pogłębianie wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Nasi uczniowie, na zajęciach „Przyroda z eksperymentem” nabywają również innych umiejętności.

Wielu dorosłych nie poradziłoby sobie zapewne z zadaniem, przed którym stanęli uczestnicy zajęć projektowych. Na zajęciach uczyli się jak sadzi się rośliny, jak się je przesadza i jak dba się o nie, aby cieszyły nasze oczy każdego dnia. Czy zajęcia się podobały? Bardzo. I jednego możemy być pewni, domowe zagonki naszych uczniów i parapety w pokojach będą zapełnione bowiem każdy z nich zapewniał, że teraz zajmie się roślinami w domu. Trzymamy za słowo naszych małych ogrodników.

Danuta Mostrąg i Justyna Zatorska 


Poznajemy tajniki programowania

KomputerProgramowanie to modyfikowanie, rozszerzanie, naprawianie, ale przede wszystkim tworzenie oprogramowania. Jest to umiejętność, której niezwykły rozwój można obserwować w dzisiejszych czasach. Cała otaczająca nas technologia, która jest nam niezwykle pomocna w pracy i uprzyjemnia nam wolny czas jest oparta na programowaniu. Uczniowie z gimnazjum dostrzegają ten rozwój technologii i dlatego chętnie podchodzą do nauki programowania. Programujemy przede wszystkim w środowisku Scratch, które wykorzystywane jest do nauki podstaw programowania, ale także poznajemy podstawy języka Java Script, który jest szeroko wykorzystywany w branży technologicznej.

Paulina Radzikowska 


„It’s Spring! It’s Spring ! Let’s dance and sing !”

springZa oknami wiosna maluje świat , budzi go do życia i sprawiła, że uczestnicy zajęć projektowych z klas II postanowili wyruszyć jej śladem.

Zanim jednak wyruszyliśmy na poszukiwania wiosny postaraliśmy się nieco zgłębić słownictwo. Jako że wśród pierwszych oznak wiosny są również kwiaty, postanowiliśmy wzbogacić naszą wiedzę w tym zakresie.

 Czy wiecie jak nazywa się stokrotka po angielsku? A może wiecie, który z wiosennych kwiatów nosi uroczą nazwę anemone? Nasi drugoklasiści wiedzą. Otóż stokrotka po angielsku to DAISY, a kwiat o tajemniczej nazwie ANEMONE to po prostu zawilec. A nazw kwiatów, których nauczyliśmy się na zajęciach jest znacznie więcej. I o dziwo nie tylko dziewczęta, ale również chłopcy świetnie się bawili poznając nowe wyrazy bo przecież na pierwszy rzut oka kwiaty to taki „dziewczyński” temat.

Aby łatwiej było nam zapamiętać nazwy kwiatów, każdy z uczestników zajęć przygotował swoją własną grę planszową, z drobną ściągą na odwrocie bardzo przydatną w czasie utrwalania słownictwa. Gra została zalaminowana, wypróbowana w szkole, a potem zabrana do domu, aby wraz z rodzicami i rodzeństwem bawić się angielskimi słówkami. A na kolejnych zajęciach wyruszyliśmy w teren, sprawdzić czy wiosna naprawdę przyszła.

Danuta Mostrąg 


„Where are you spring?”- w poszukiwaniu wiosny!

Uczniowie biorący udział w zajęciach projektowych „Poznajemy innych”– język angielski udali się na poszukiwania wiosny. Kto bowiem powiedział, że języka angielskiego należy uczyć się w szkole? Zaopatrzeni w aparaty, tablety i komórki uczestnicy zajęć wyruszyli na zajęcia w terenie. Co udało się im uchwycić w kadrze? Otóż na zdjęciach znalazła się green grass– czyli zielona trawa, catkin– bazie, birds– ptaki, a w szczególności seagulls– mewy. Sfotografowali również green leaves (zielone liście), buds (pączki na drzewach) i green fields (zielone pola). Co więcej udało im się również uchwycić a bumblebee (trzmiel), który usiadł na źdźble trawy. W czasie swojej wyprawy znaleźli również kwiaty takie jak :a  crocus (krokus),a  tulip (tulipan) czy a daffodil (żonkil). Uczniowe zgodnie stwierdzili, że „The weather is warm and sunny” więc utrwalili również słownictwo związane z pogodą. Okazuje się więc, że języka angielskiego można uczyć się również w lesie, szukając wiosny.

 Teraz z zebranych przez uczniów zdjęć będziemy przygotowywać wiosenny słowniczek w postaci prezentacji  w którym każdy z uczniów zamieści kilka najciekawszych, wybranych przez siebie zdjęć z poszukiwań wiosny. Połączymy więc umiejętności językowe z umiejętnością posługiwania się komputerem i tworzenia krótkich prezentacji. Jaka będzie nasza prezentacja, tego nie wiemy, ale na pewno będzie bardzo wiosenna.

Danuta Mostrąg 


Podnosimy jakość edukacji w Gimnazjum w Bojanie.

matematykaKorzystając z zajęć rozwijających realizowanych w ramach projektu unijnego 3.2.1. Start! – matematyka z eksperymentem,  uczniowie gimnazjum poszerzali swoją wiedzę matematyczną m.in. poprzez rozwiązywanie testów w ramach Klasowej Ligi Zadaniowej, analizowali proste doświadczenia losowe, interpretowali dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów, dobierali model rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym. Wymierną korzyścią w/w zajęć jest rozwinięcie kompetencji naukowo-technicznych oraz nabycie umiejętności precyzyjnego formułowania problemów i argumentowania.

 Na kolejnych zajęciach zdobytą wiedzę wykorzystają podczas działań praktycznych, takich jak: wymiarowanie na planach, tworzenie przestrzennych brył, rozwiązywanie zadań osadzonych w kontekście praktycznym. Do tej pory zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, frekwencja uczniów była wysoka. Tak trzymajcie dalej!

Katarzyna Kalkowska – nauczyciel matematyki 


W laboratorium młodego przyrodnika

przyrodnikDzięki nowoczesnym mikroskopom, jakimi dysponują nasi nauczyciele biologii i przyrody  w ramach realizacji projektu 3.2.1. START! , uczestnicy zajęć „Przyroda z eksperymentem” mogą poszerzyć swoją wiedzę i zdobywają nowe doświadczenia , a także uczą się z wielkim zaangażowaniem o świecie przyrody. Budowa mikroskopu i jego tajniki nie są już dla nich niczym niezwykłym. Na zajęciach w terenie uczniowie zbierali „eksponaty”, które potem z zapałem oglądali pod mikroskopem pod czujnym okiem nauczyciela, który udzielał im wskazówek jak należy przygotować preparat, co należy zrobić, aby obraz, który widzą był bardziej wyraźny.  Czy udało się naszym małym przyrodnikom dokonać swoich pierwszych, poważnych obserwacji? Zdecydowanie tak. Świadczą o tym zdjęcia zarówno uczniów, jak i obrazów, które mogli zobaczyć pod mikroskopem, które załączamy, aby przekonać wszystkich, że mali przyrodnicy radzą sobie świetnie w każdej sytuacji.

Danuta Mostrąg i Justyna Zatorska 


Happy Easter

EasterNa zajęciach projektowych z języka angielskiego uczniowie klas  I mieli okazję poznać tradycje związane z Wielkanocą w Wielkiej Brytanii. Nowe słówka to żaden problem. W ich zapamiętaniu pomogły nam wykonane na zajęciach lapbooki, czyli książeczki, które służą do nauki i zapamiętywania nowych słówek, zwłaszcza tych, które czasem wydają się nam bardzo trudne. Przygotowania do Wielkanocy idą pełną parą – zasadziliśmy rzeżuchę, zrobiliśmy wielkanocne koszyczki oraz kartki świąteczne, a teraz czekamy aż Easter Bunny (Zając Wielkanocny) przyniesie nam upragnione prezenty.  HAPPY EASTER!

Maria Rogińska 

“Little Bunny turn around. Little Bunny touch the ground.
Little Bunny wiggle your nose. Little Bunny touch your toes.”

Easter1Wielkanoc w Wielkiej Brytanii obchodzona jest nieco inaczej niż w Polsce. Wiedzą o tym uczniowie klas II biorący udział w zajęciach projektowych z języka angielskiego „Poznajemy innych”, na których uczniowie nie tylko wzbogacają swoje słownictwo i kompetencje językowe, ale również poznają kulturę krajów anglojęzycznych, aby wiedzieć więcej o tym, jak wyglądają nie tylko święta Wielkanocne, ale również aby potrafić  zrozumieć, że każdy kraj ma swoje własne tradycje i kulturę, którą kultywuje, czasem zupełnie odmienną od tej którą my kultywujemy na co dzień, co nie oznacza, że gorszą, po prostu inną. I na tym właśnie skupiały się zajęcia o tematyce świątecznej- dowiedzieć się jak Brytyjczycy obchodzą święta Wielkanocne i co się z tym wiąże.

Uczniowie mieli okazję obejrzeć krótki film traktujący o tradycjach świątecznych w Wielkiej Brytanii, obejrzeli również slajdy przygotowane dzięki uprzejmości pana Johna Redmana z Durham w Wielkiej Brytanii, który wraz ze swoimi uczniami przygotował krótką prezentację o świętach wielkanocnych.

Do utrwalenia słownictwa świątecznego, które uczniowie wyczarowali z kapelusza wykorzystaliśmy grę „EASTER MEMO” , a następnie wykorzystując zasób ćwiczeń znajdujących się na stronie www.anglomaniacy.pl przekonaliśmy się ile ze słownictwa już zamieszkało w naszej pamięci.

A na koniec, bo to przecież święta, które nie mogą się obejść bez wielkanocnego zajączka i jajek, nasi uczniowie przygotowali kukiełki EASTER BUNNY i koszyki, w których znalazły się EASTER EGGS, podarowane przez zaprzyjaźnionego zajączka.

A na kolejnych, już poświątecznych zajęciach sami spróbujemy na czym polega „rolling eggs” i dlaczego mali Brytyjczycy tak dobrze bawią się podczas poszukiwań Easter eggs ukrytych w ogrodzie.

Danuta Mostrąg


Powitanie świąt Wielkanocnych 

zającUczniowie z klas 4 Szkoły Podstawowej w ramach zajęć „Matematyka z eksperymentem” przywitali Wielkanoc wykonując wielkanocne  Zajączki metodą orgiami. Najpierw dzieci zrobiły zajączki wielkanocne z kartki papieru o wielkości 20 cm x 20 cm wg  instruktarzu filmowego, a potem pokusiły się o wykonanie giga – orgiami z papieru pakowego. Tak wykonane Zajączki zaprezentowały na wystawie na holu szkoły, życząc wszystkim uczniom i ich Rodzicom  pogodnych oraz pełnych radości Świąt Wielkanocnych.

Katarzyna Kalkowska – nauczyciel matematyki 


Program 3.2.1. Start ma na celu podnoszenie kompetencji językowych uczniów, ale ma być też dla nich szansą na „poznawanie innych”. Dlatego ucząc się, jak napisać kartkę urodzinową w języku angielskim, uczniowie klasy 3 przygotowali kartki na piąte urodziny Issy. Zastosowali teorię w praktyce, a przy tym poznali podopiecznych organizacji charytatywnej Post Pals, której celem jest wprowadzanie radości do życia chorych dzieci. Dziewczynka, która otrzyma nasze kartki, 10 kwietnia kończy 5 lat. Dwa lata temu zdiagnozowano u niej ostrą białaczkę limfoblastyczną (ALL). Uczniowie bardzo się starali, żeby ich życzenia wywołały uśmiech na jej twarzy.

Katarzyna Czerniejewska 


Programujemy w Bojanie

ProgramujemyZajęcia  informatyki z eksperymentem  w ramach programu „3. 2. 1. START!”  odbywają się w II semestrze dla 12 uczniów ze szkoły podstawowej. Są to dwie grupy projektowe, z których każda liczy po 6 osób. Uczniowie poznają zasady tworzenia animacji i gier. Stworzyli już pierwsze labirynty, kompozycje z trójkątów, szalone kwadraty. Obecnie pracujemy nad grą „W kopalni”. Nasz Duszek wydobywa węgiel, zdobywa punkty, przechodzi do kolejnego poziomu, w którym znajduje złoto.

Świetne pomysły naszych uczniów w programie Scratch można już przeglądać na stronie https://scratch.mit.edu.  Zapraszamy.

Gabriela Szczodrowska 


Z wizytą w „Geometrycznym ZOO”

matematykaZajęcia „Poznajemy Ziemię – matematyka z eksperymentem” w ramach projektu 3.2.1. START! ruszyły w Zespole Szkół w Bojanie pełną parą już ponad miesiąc temu. Uczęszczający na nie uczniowie z klas 4 do tej pory rozwijali swoje kompetencje matematyczne rozwiązując matematyczne łamigłówki oraz animowane zadania matematyczne. Zaprojektowali również  i wykonali grę logiczną „Domino matematyczne”, a na ostatnich zajęciach doskonalili swoje umiejętności związane ze  znajomością świata   figur geometrycznych i ich podstawowych własności.

Dzieci zmagały się z dwoma zadaniami. Pierwszym było uzupełnienie Karty pracy przygotowanej przez nauczyciela, który w trakcie pracy z kartą  podawał podstawowe informacje o danych figurach geometrycznych, a uczniowie mieli za zadanie do podanej nazwy dopasować odpowiednią figurę. Drugim było stworzenie według własnego pomysłu kompozycji pod tytułem: „ZOO geometryczne”. W tym celu uczniowie  wykorzystali różne figury geometryczne m.in. trójkąty, kwadraty, romby, wycinki koła. Czwartoklasiści wykazali się pomysłowością i kreatywnością, a ich pracę można podziwiać na gazetce szkolnej, która  znajduje się w pracowni matematycznej. Zapraszamy do jej obejrzenia.

Zajęcia w ramach projektu 3.2.1.Start! – podnosimy jakość edukacji w gminie Szemud dla tej grupy projektowej będę się jeszcze odbywały do końca tego roku szkolnego. Na pewno wspólnie z dziećmi zrealizujemy jeszcze wiele ciekawych i wartościowych pomysłów.

Nauczyciel prowadzący zajęcia Katarzyna Kalkowska 


Co nieco o zdrowym żywieniu na zajęciach projektowych z Panią Justyną Zatorską

GotowanieJak zachęcić nasze dzieci do jedzenia warzyw i owoców? Jak przekazać im zdrowe nawyki żywieniowe? Jak uniknąć wysłuchiwania „Ja nie chcę…”, „Ja nie lubię…”? To bardzo proste- wystarczy pojawić się na zajęciach u Pani Justyny razem z uczniami klas III, którzy w ramach projektu posiedli już wiedzę na temat tego, co w zdrowym żywieniu jest najważniejsze.

Ale zajęcia na temat zdrowego żywienia to nie tylko teoria…piramida żywieniowa…nie tylko wsłuchiwanie się w to czego powinniśmy, a czego nie powinniśmy jeść, aby być silni i zdrowi. Najbardziej wyczekiwanym momentem dzisiejszych zajęć była… SAŁATKA OWOCOWA, którą uczniowie samodzielnie przygotowali pod czujnym okiem prowadzącej zajęcia, Pani Zatorskiej.

Jak było? Z pewnością bardzo owocowo, a nasi uczniowie świetnie bawili się zdobywając tajniki samodzielnego przyrządzania zdrowych posiłków. Nie wierzycie Państwo? Spójrzcie na zdjęciach, na nich gołym okiem widać ile radości naszym trzecioklasistom sprawiły dzisiejsze zajęcia. A o tym jak fantastyczne sałatki powstały na zajęciach świadczyć może pytanie jednego z uczniów : „Czy mogę wziąć trochę dla rodziny?”

Danuta Mostrąg 


3.2.1.START ! Zabawa na 102 w Zespole Szkół w Bojanie.

Miesiąc zmagań projektowych już za nami. Jak nam minął? Pracowicie. Czym zajmujemy się na naszych zajęciach? Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie .

Pod czujnym okiem naszych Pań od informatyki – pani Gabrieli Szczodrowskiej i Pauliny Radzikowskiej nasi uczniowie zdobywają wiedzę na temat programowania. Sprawia to naszym uczniom dużo radości, a każda pokonana trudność daje im dużo satysfakcji w końcu nawet nie wszyscy dorośli potrafią napisać prosty program, a nasi uczniowie nie poddają się i programowanie idzie im coraz lepiej.

Nasze Panie od matematyki, pani Katarzyna Kalkowska i Paulina Radzikowska starają się przekonać swoich podopiecznych zarówno tych dużych jak i tych małych, że matematyka da się oswoić i nie taka ona straszna jak się może wydawać. Wystarczy popatrzeć na migawki z zajęć matematyki, na których uczniowie przygotowywali domino matematyczne, zabawa fantastyczna, mnóstwo radości, a że przy tym czegoś się nasi uczniowie wzbogacili i utrwalili swoją wiedzę, to należy zapisać na plus zajęć.

Zajęcia projektowe to nie tylko zmagania z matematyką. Czy wiecie Państwo jak wygląda komórka ? Oczywiście nie mam na myśli komórki po którą sięgamy do kieszeni chcąc podzielić się z najbliższymi swoimi sukcesami. Nasi mali naukowcy poznawali różne rodzaje komórek, a nawet próbowali odtworzyć ich kształty co można zobaczyć na zdjęciach z zajęć. A wiecie Państwo jak robi się kule ze smakołykami dla zmarzniętych i zgłodniałych ptaków ? Pewnie nie wszyscy potrafią, a nasza grupa projektowa świetnie się bawiła tworząc takie kule, a potem zawieszając je na gałęziach dla ptaków… Co prawda zima już powoli odchodzi od nas, ale na przyszły rok ta wiedza przyda się więc warto podpatrzeć jak wyglądała praca nad smakołykami dla zwierząt. Na zdjęciach widać, ze dzieci bawiły się znakomicie pod czujnym okiem Pani Justyny Zatorskiej.

Rozwijać swoje talenty muzyczne nasi uczniowie mogą pod czujnym okiem pana Piotra Truchla, który na swoich zajęciach przekazuje uczniom tajniki gry na gitarze, kto wie, może na koniec roku szkolnego usłyszymy utwór zagrany przez naszych uczniów na gitarach.

„Być…albo nie być…oto jest pytanie …” – Nad rozwojem talentów scenicznych czuwa pani Katarzyna Szkodzińska, która zapoznaje swoich podopiecznych ze sztuką sceniczną, z tajnikami sztuki aktorskiej. Kto wie, może w którymś z naszych uczniów drzemie ukryty talent, który pod czujnym okiem Pani Kasi rozkwitnie i za parę lat na scenach naszych teatrów będziemy podziwiali uczniów naszej szkoły. Wszystko przed nimi.

Czy angielski jest trudny ? O tym mogą przekonać się uczniowie klas I, II i III, którzy biorą udział w zajęciach z języka angielskiego. Co na nich robią ?

Klasy II, póki jeszcze zima była za oknem , wzbogacały swoje słownictwo związane z zimową pogodą, ubraniami i …na chwilę przeniosły się do „Zaczarowanej Zagrody” przygotowując prace projektowe inspirowane książka Czesława Centkiewicza, którą czytały na zajęciach zintegrowanych z panią Justyną Slas. Wiedzą jak nazywa się pingwin po angielsku, dzięki temu zajęciu utrwaliły również kolory, części ciała. Nauczyły się rozumieć kilku nowych poleceń w języku angielskim, a co więcej, miały również okazję wykorzystać zdobytą wiedzę w czasie wspólnej gry w gry planszowe, na których ukryte były wszystkie poznane słówka. Nie zabrakło również pracy z wykorzystaniem komputerów, dzięki którym okazało się, że nauka słówek wcale nie jest taka trudna. Chcecie Państwo sprawdzić ? Zapraszamy na nasze zajęcia. Dzieci bawią się zupełnie dobrze. Na kolejnych zajęciach będziemy uczyli się opisywać ubiory, a efekty naszej pracy z pewnością zamieścimy w naszej galerii zdjęć. Tak jak te z naszych zimowo- pingwinkowych zajęć.

Klasy I, na zajęciach projektowych również nie próżnowały. Poznały różne sposoby witania się i żegnania w języku angielskim. Uczniowie nauczyli się nowej piosenki „Hello, hello”, którą można podsłuchać kiedy wracają z zajęć ze swoją panią. Wiedzą jak  przedstawić się w języku angielskim, a także nauczyli się nowej zabawy integrującej grupę „Who took the cookie?”. No i oczywiście nasi najmłodsi uczestnicy projektu nie zapomnieli o Walentykach. Z okazji walentynek dzieci wykonały kartki walentynkowe, aż miło popatrzeć jak jak prezentują swoje prace na zdjęciu.

To tylko ułamek naszej pracy, naszej i naszych podopiecznych, ale niedługo zapraszamy na kolejne relacje nauczycieli prowadzących zajęcia, którzy z przyjemnością podzielą się z Państwem tym, co Wasze dzieci robią na zajęciach.

Danuta Mostrąg 


POZNAJEMY ZIEMIĘ – PRZYRODA Z EKSPERYMENTEM

W ramach realizacji projektu „3.2.1. START ! Podnosimy jakość edukacji  ogólnej w Gminie Szemud”,  sześcioro uczniów  klas III Szkoły Podstawowej w Bojanie bierze udział  w zajęciach „Przyroda z eksperymentem”. Podczas zajęć uczniowie rozwijają twórcze myślenie, współpracują zespołowo i co najważniejsze rozwijają  swoje zainteresowania przyrodą.

Dotychczas uczniowie mieli okazję poznać tajemnice wody poprzez wykonie mnóstwa eksperymentów, przybliżyć wiedzę na temat ptaków zimujących w Polsce m.in. poprzez wykonanie pokarmu dla ptaków, a także dowiedzieć co w przyrodzie nazywamy komórką.

Uczniowie w czasie zajęć są bardzo otwarci i zaangażowani w przydzielone im zadania. Chętnie uczestniczą w zabawach i eksperymentach, często   pytają : „Czy zajęcia mogłyby być codzienne ?”.

Prowadząca J. Zatorska 


 Informatyka z eksperymentem w Zespole Szkół w Bojanie

W naszej szkole od początku lutego realizujemy projekt unijny. Na dodatkowe zajęcia z programowania uczęszcza 12 osób ze szkoły podstawowej. Powstały dwie grupy, które systematycznie pracują dwie godziny w tygodniu. Bawimy się, programujemy, poznajemy matematykę i przyrodę.

Zgłębiamy tajniki programowania, stosując program Scratch. Korzystamy z oprogramowania otwartego, wolnego na bezpłatnych licencjach, dostępnego w sieci, takich jak: https://scratch.mit.edu. Każdy uczeń dysponuje swoim kontem, utworzonym przez nauczyciela informatyki. Prace wykonane na zajęciach można zapisywać w studium klasowym, udostępniać, przeglądać i pokazywać rodzicom po zalogowaniu na konto. Uczniowie wiedzą, że mogą podpatrywać (nie kopiować) pracę innych uczniów, korzystać z utworzonych historyjek, animacji i gier oraz testować prace własne i innych osób.

Wiele radości sprawia uczniom tworzenie animacji i prostych gier. Wykonaliśmy już kompozycję z ruchomych trójkątów, w której szybko obracały się skrzydła wiatraków, rosły wiosenne kwiaty oraz pięknie uśmiechało się słońce. Z entuzjazmem uczniowie testowali pierwszą grę „Złap figurę” oraz przechodzili przez prostokątny „Labirynt”, nawigując strzałkami. Wkrótce na ekranie pojawią się tęczowe kwadraty i przepiękne motyle.

Spróbuj i TY! Podglądaj nasze pomysły. Ta zabawa jest także dla Ciebie! Zajrzyj na https://scratch.mit.edu

Gabriela Szczodrowska 


What is your bear wearing today? 

English is funOstatnie zimowe projektowe spotkanie uczniowie klas II spędzili na tworzeniu opisu przygotowanego przez siebie Misia. Była historyjka… była piosenka, która pomogła nam przybliżyć konstrukcję He/ She’ s wearing… wykorzystaną podczas pracy projektowej, której I etap polegał na ubraniu swojego misia zgodnie z porą roku- czyli na zimę…

Abyśmy mogli przygotować opis, nie wystarczyła sama piosenka czy historyjka, trzeba było najpierw opanować odpowiednie słownictwo, które stopniowo poznawaliśmy i utrwalaliśmy na zajęciach, a to w trakcie zabaw dydaktycznych, a to grając w grę planszową, a to grając w znikające karty…, ale dzięki wytrwałej pracy uczniów opisy są gotowe i efekt końcowy można już podziwiać.

Oto co na swojej pracy napisała jeden z uczestniczek projektu : „Her name’s Nikola. She’s 10. She’s from Dubaj. She’s wearing a red and white hat, a purple coat and blue mittens. She’s wearing blue trousers and brown shoes.“, a jej kolega na swojej pracy umieścił taki opis “He’s name’s Arsen. He’s 9. He’s from Bojano. He’s wearing a black hat, a black coat and black mittens. He’s wearing black trousers and black shoes.”

Jak na pierwsze zmagania z opisem, prace są fantastyczne, a angielski…okazuje się, że nie jest taki trudny. Żegnamy więc zimę i zimowe ubrania…teraz czekają na nas wiosenne wyzwania.

Danuta Mostrąg 


PROJEKT 3.2.1 START ! W ZESPOLE SZKÓŁ W BOJANIE

Od 1 lutego 2017 roku nasi uczniowie biorą udział w zajęciach w ramach projektu 3.2.1 START!  Dzieci i młodzież z naszej szkoły mają okazję wzbogacać swoją wiedzę w sześciu  blokach tematycznych:

  • Poznajemy Ziemię – Matematyka z Eksperymentem 2 grupy Szkoła Podstawowa, 1 grupa Gimnazjum- nauczyciele prowadzący – pani Katarzyna Kalkowska oraz pani Paulina Radzikowska;
  • Poznajemy Ziemię – Informatyka z Eskperymentem – 2 grupy szkoła Podstawowa , 1 grupa Gimnazjum- nauczyciele prowadzący – pani Gabriela Szczodrowska i pani Paulina Radzikowska;
  • Poznajemy Ziemię – Przyroda z Eksperymentem – 2 grupy Szkoła Podstawowa, 1 grupa Gimnazjum- nauczyciele prowadzący – pani Justyna Zatorska, pani Hanna Ossowska i pani Katarzyna Marczak;
  • Poznajemy siebie przez sztukę – 1 grupa Szkoła Podstawowa, 1 grupa Gimnazjum- nauczyciele prowadzący – pani Katarzyna Szkodzińska oraz pan Piotr Truchel;
  • Poznajemy innych , język angielski 3 grupy Szkoła Podstawowa, 1 grupa gimnazjum-nauczyciele prowadzący – pani Katarzyna Czerniejewska, pani Danuta Mostrąg, pani Maria Rogińska oraz pan Mariusz Stubinski;
  • Doradztwo Zawodowe – 1 grupa Gimnazjum- nauczyciel prowadzący – pani Renata Lassin;

Celem projektu  3.2.1 START! jest podniesienie jakości kształcenia ogólnego poprzez kompleksowe wspieranie szkół, ukierunkowane na wzmacnianie u dzieci i uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Projekt ma również na celu pokazanie uczniom nowych możliwości oraz zmotywowanie ich do nauki, pokazanie kierunków i możliwości poszerzania wiedzy.

W ramach projektu organizowane będą zajęcia wyjazdowe do ośrodków akademickich, centrów naukowych, ośrodków kulturalnych itp. wraz z organizacją warsztatów, laboratoriów oraz poprzez nawiązanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym.

Ważnym elementem projektu jest również wyposażenie szkół biorących udział w projekcie  w pracownie tematycznie z przedmiotów przyrodniczych, matematycznych i językowych-wyposażenie pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych, matematycznych i językowych, wyposażenie szkół w sprzęt TIK wykorzystywany do prowadzenia zajęć edukacyjnych, zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Realizacja projektu przyczyni się i jest do kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych.

321 START- BANER

Danuta Mostrąg