Port Gdańsk06 listopada 2019 r. klasa 8 B dzięki uprzejmości Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. oraz Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości i Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER miała możliwość poznania niezwykłego zakładu pracy jakim jest PORT GDAŃSK.

Nasza przygoda rozpoczęła się w Kapitanacie Portu Północnego, gdzie spotkała się z nami m.in. Natalia Brede, Specjalista ds. realizacji oraz obsługi projektów oraz Joanna Śliwińska, specjalista do spraw współpracy międzynarodowej. Zapoznaliśmy się z wizualizacjami portu dziś i tego jak będzie wyglądał po zakończeniu trwającej przebudowy. Dowiedzieliśmy się jakie wielkie światowe koncerny korzystają z usług Portu oraz w jakim kierunku rozwija się ta branża. I już na pewno nikt z nas nigdy nie powie, że port to to samo co stocznia. Spotkaniu towarzyszyła niespodzianka w formie słodkiego poczęstunku, a największą atrakcję stanowił wjazd na… latarnię.

Latarnia morska w gdańskim Porcie Północnym to najmłodsza latarnia polskiego wybrzeża, uruchomiona w 1984 roku i stanowiąca przede wszystkim kapitanat portu z dobudowaną laterną, zastępującą starszą, wyłączoną z użytku latarnię w Nowym Porcie. Jest to jedyna w Polsce latarnia, na szczyt której dociera się windą. Z jej galerii, przypominającej chatkę baby-jagi, rozciąga się piękny widok, którego jednak żaden turysta podziwiać nie może. Tym bardziej doceniamy fakt, że należymy do grona nielicznych, którzy mogli tego doświadczyć.

Na galerii latarni znajduje się sala konferencyjna i niezwykły monitor, który pozwala śledzić statki na morzach i oceanach. I niezaprzeczalnie rozciąga się stamtąd niezwykły widok na port oraz Westerplatte.

Następnie udaliśmy się na wycieczkę po Porcie Gdańsk. Podczas godzinnej podróży autobusem odwiedziliśmy kilka „zamkniętych” stref, dostępnych tylko dla pracowników Portu. Dowiedzieliśmy się, że obok suwnicowego, lukowego, kierowców i inżynierów w porcie pracuj również celnicy, weterynarz, prawnicy, artyści oraz wiele innych osób, których wcale się tam nie spodziewaliśmy.

Wycieczkę zakończyła wizyta w Centrum Nowy

ch Kompetencji, gdzie odbywają się szkolenia kadry przyszłości przy wykorzystaniu najnowocześniejszych metod i narzędzi. Uczniowie na specjalnym symulatorze mogli się przekonać, jak zdobywa się umiejętności, niezbędne do wykonywania pracy w portach, stoczniach, budownictwie i logistyce. Jest to pierwsze w Polsce centrum szkoleniowe wykorzystujące zaawansowaną technologię VR (Virtual Reality znana głównie z rynku gier i symulacji lotniczych) do szkoleń operatorów suwnic portowych.

Był to niezapomniany dzień, za którego organizację chcielibyśmy podziękować pani Annie Dukowskiej – doradcy zawodowemu z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, która towarzyszyła nam podczas wycieczki i która zaprosiła nas do projektu „Kobiety też budują statki”.

Treści projektowe towarzyszyły nam również kolejnego dnia w szkole, gdzie na godzinie wychowawczej podsumowaliśmy wycieczkę krótkimi zajęciami warsztatowymi, pracując z (autentycznymi) informacjami dotyczącymi 3 pracowników Portu Gdańsk.