W miesiącu październiku br. miały miejsce obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Celem było przybliżenie zagadnień związanych z dysleksją – wszystkim uczniom, nauczycielom oraz najbliższemu środowisku lokalnemu. Na szkolnych korytarzach zostały umieszczone materiały o dysleksji rozwojowej, jakie są jej symptomy, a także jakie są prawa i obowiązki uczniów z dysleksją i ich rodziców /opiekunów prawnych/. Na wybranych gazetkach umieszczone zostały zdjęcia osób sławnych z dysleksją. Uczniowie bliżej poznali wybrane postacie m.in. Albert Einstein, Thomas Edison, Hans Christian Andersen, Jacek Kuroń, Maciej Kuroń. Są znane na całym świecie, mimo dysleksji. A to za sprawą własnych osiągnięć. Ciekawym okazał się konkurs przeprowadzony wśród uczniów z dysleksją /klasy gimnazjalne/. Zadaniem konkursowym było napisanie bajki – opowiastki z wylosowaną trudnością ortograficzną. Pomocą były plakaty z wyrazami, które należało użyć w bajce.

 

Jedną z nich warto zaprezentować:

Dawno, dawno temu był straszny nawiedzony dom, w którym mieszkały duszki. Ich ulubionym zajęciem było dmuchanie w muszelki, a robiły to po to aby straszyć ludzi. Ten dom był opuszczony przez ludzi dlatego było w nim pełno śmieci, w tym puszki. Duchy lubiły też jeździć nawiedzonym autobusem. W domu tym można było spodziewać się latających obrusów, kapeluszy a także chodzących samych butów. Najgłośniejsze odgłosy dawały jednak samo tłukące się kubki. Często w ten dom uderzał piorun. Na zewnątrz ten dom wyglądał zwyczajnie. W sadzie były ule z pszczołami, a nieopodal biegały strusie. Wnętrze straszne, ale nie bójcie się to tylko bajka…

Napisała Nina K.  

Małymi kroczkami do celu.

Jestem przekonana, iż zapoczątkowane obchody Europejskiego Tygodnia Dysleksji upowszechnią wiedzę na temat dysleksji wśród uczniów. Zmieni się nastawienie do uczniów ze specyficznymi trudnościami, patrząc na nich z innej perspektywy. Może uda się rozwinąć ukryty talent w którymś z nich. Obchody Europejskiego Tygodnia Dysleksji pokazały samym uczniom mającym trudności w uczeniu się, że można i należy je przezwyciężać. Dysleksja nie jest słabością .

N. Pobłocka